Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasach koronawirusa w ZSP w Lublinie

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

Fundacja Praesterno zaprasza na:

Dwudniowe zblokowane warsztaty dla nauczycieli-wychowawców pt. „Doskonalenie kompetencji osób pracujących z dziećmi i młodzieżą, w tym podejmowania interwencji profilaktycznej.

Fundacja Praesterno

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

31.10.2020

Witam serdecznie po przewie

Po kilku miesiącach od ostatnich zamieszczonych w tej zakładce materiałów, spotykamy się „na łamach” szkolnej strony ponownie. W międzyczasie była przerwa wakacyjna oraz siedem tygodni nauki w szkole, w warunkach nieco innych niż dotychczas, bo towarzyszyły nam nowe zalecenia sanitarne. Teraz nauczanie zdalne powróciło, co najmniej do 8 listopada. Niektórzy pozytywnie zareagowali na tę zmianę, ale dla części osób obecny czas może wiązać się z licznymi obawami, lękami i poczuciem niepewności.  Obecna sytuacja w kraju i na świecie jest dosyć nieprzewidywalna i trudno zakładać, co wydarzy się za kilka dni czy tygodni. To z kolei może przywołać poczucie bezradności i bezsilności, dlatego tak ważne jest żeby dbać o swoje samopoczucie psychiczne i fizyczne. Pamiętajcie, że należy oddzielić to na co mamy wpływ, od tego na co wpływu nie mamy i skupić się na tym pierwszym. Przygotowałam dla Was propozycje ćwiczeń dotyczących uważności, znanej tez pod nazwą mindfulness. Pod tym terminem kryje się świadoma uwaga, która jest skierowana na obecną chwilę, a jej szczególną cechą jest nieosądzanie tego co jest obiektem naszej uważności. Co może zatem być jej przedmiotem? Tak naprawdę to bardzo wiele zjawisk: nasz własny oddech czy inne impulsy i wrażenia płynące z ciała, wszelkie doświadczenia zmysłowe (np. odgłosy z otoczenia, zapachy, wrażenia dotykowe, słuchowe, smakowe itd) oraz doświadczane w danej chwili emocje.  Technika uważności jest też bardzo pomocna w redukowaniu stresu. Dlatego na początek wybrałam kilka ćwiczeń wprowadzających w świat mindfulness’u, zarówno w formie opisowej jak i prowadzonej. Zachęcam też do zainspirowania się propozycją ćwiczeń Magdaleny Palmowskiej, która przygotowała tydzień z uważnością. Wbrew pozorom nie zajmuje dużo czasu.

Psycholog szkolny

Uczniowie

Rodzice, Nauczyciele

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

02.06.2020

Ostatnia Deska Ratunku dla Maturzystów

cz. 1
Tegoroczna Matura, choć z powodu koronawirusa nieco przesunięta w czasie, zbliża się wielkimi krokami. W ramach „Ostatniej Deski Ratunku” Uniwersytet Otwarty wspólnie z dr Małgorzatą Torój z Katedry Psychologii Emocji i Motywacji KUL przygotował dla maturzystów cykl filmów poświęconych radzeniu sobie ze stresem egzaminacyjnym, a także motywacji oraz organizacji pracy i technikom uczenia się.

Cykl krótkich filmów poświęcony jest ważnym dla Was zagadnieniom takim jak motywacja, organizacja pracy, techniki uczenia się i innym, które pomogą lepiej przygotować się do egzaminu oraz, a może przede wszystkim lepiej poradzić sobie, kiedy pojawia się stres. Właściwa motywacja sprawia, że możecie lepiej zorganizować sobie proces uczenia się, zachęca do poznawania różnych technik pozyskiwania wiedzy, oraz umożliwia lepsze pod względem psychologicznym przygotowanie się do egzaminu wieńczącego naukę w szkole średniej.

https://youtu.be/uwsb_fzE-Gc

cz. 2

Drugi z cyklu filmików „Ostatniej Deski Ratunku”, przygotowanych przez Panią Doktor Małgorzatę Torój z Katedry Psychologii Emocji i Motywacji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Tym razem dowiecie się czym dokładnie jest Wasz główny maturalny przeciwnik – stres – jakie są jego rodzaje, jak na niego reagujemy i jak należy sobie z nim skutecznie radzić oraz, co najważniejsze – jak wykorzystać go na Waszą korzyść.

https://youtu.be/kOTRz8qAY74

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

25.05.2020
HEJTY widzisz! HEJ, TY pomyśl! HEJ, TY zrób coś!

Dzisiaj rozpoczynam od zwycięskiego hasła, które powstało w efekcie kampanii społecznej „Nie hejtuję – reaguję”, poświęconej roli świadków hejtu i zrealizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Hasło zostało zilustrowane przez Zofię Lasocką – absolwentkę Wydziału Grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – źródło: https://fdds.pl/kampania-nie-hejtuje-reaguje-o-roli-swiadkow-hejtu/

Jak wynika z badań:

  • ponad 32% nastolatków doświadczyło wyzywania w sieci
  • młodych osób było poniżanych lub ośmieszanych przez swoich rówieśników
  • 60% było świadkami zachowań przemocowych w internecie w stosunku do swoich znajomych.

Fundacja zwróciła uwagę na to, że rola świadka hejtu jest bardzo ważna, ponieważ może on realnie wspomóc ofiarę, poprzez odpowiednie reagowanie – zgłaszanie tego typu spraw do administratora strony, informowanie osób dorosłych czy wsparcie osoby poszkodowanej. Okazywanie braku przyzwolenia na takie działania z jednej strony oraz uświadamianie, że ponosimy odpowiedzialność za to, co umieszczamy w sieci z drugiej, są bardzo istotnymi elementami zwalczania hejtu. Warto podkreślić, że hejt to nie tylko wypisywane pod czyimś adresem poniżających, ośmieszających, czy agresywnych komentarzy. Są to również grafiki o takiej tematyce, czy filmy lub zdjęcia, przedstawiające osobę, które stają się powodem hejtu. Poniżej można zobaczyć efekt wcześniejszej kampanii Fundacji, dotyczącej tego zjawiska. Filmik pokazuje jak szybko hejt się rozprzestrzenia i na dobrą sprawę potrafi się pojawić bez powodu. Treści wstawiane przez hejterów nie mają żadnej wartości, a ich celem jest sprawienie przykrości osobie, pod adresem której zamieszczają swoje komentarze. Przyczyną takiego postępowania jest zazwyczaj zazdrość, niska samoocena, niezadowolenie ze swojego życia lub doświadczenie przykrych rzeczy przez samego hejtera albo ślepe podążanie za grupą. Czasem przemożna chęć przynależności do niej powoduje, że wzrasta tolerancja na zachowania nieakceptowane, a działania w grupie dają złudzenie rozproszonej odpowiedzialności w myśl zasady, że skoro inni tak piszą, to przecież to nic takiego. A w ogóle to były tylko żarty. No właśnie niekoniecznie tak to wygląda ze trony osoby poszkodowanej. Bycie celem hejtu powoduje ogromny stres a reakcja na niego jest zależna od odporności psychicznej takiej osoby oraz wsparcia jakie ma w otoczeniu. Może pojawić się obniżenie poczucia własnej wartości, izolacja, lęk przed wychodzeniem z domu, depresja i niestety znane są również przypadki prób odbierania sobie życia z udanymi włącznie. Dlatego tak ważne jest, żeby zgłaszać działania hejterów. Jeżeli osoba poszkodowana boi się, czy nie chce, w swoim w tym wypadku błędnym przekonaniu, „pogarszać” sprawy, to właśnie wtedy pomoc świadków może być nieoceniona. Także, HEJTY widzisz! HEJ, TY pomyśl! HEJ, TY zrób coś!

Zasady antyhejtowe

  • Zastanów się, zanim odpowiesz na hejterski komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
  • Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
    Nie odpowiadaj agresją na agresję. W ten sposób jedynie prowokujesz hejtera do dalszego obrażania.
  • Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
  • Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
  • Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
  • Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
  • Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
  • Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
  • Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na bezpłatny numer Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.

(źródło: https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/hejt)

Uczniowie

Nauczyciele, Rodzice

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

19.05.2020

Drodzy Czytelnicy

Dzisiaj zapowiadana już dawka podstawowej wiedzy nt. krytyki konstruktywnej. Ma ona na celu nie tylko samo zwrócenie uwagi na problem, ale również podejmuje się w niej próbę wskazania ewentualnych rozwiązań. A mówiąc prościej, poza powiedzeniem, że coś jest po prostu źle, jednocześnie tłumaczy się na czym polegał błąd i sugeruje się, co można zmienić, poprawić. Różnica pomiędzy zwykłą krytyką a konstruktywną krytyką jest zasadnicza. Bo gdy w pierwszej koncentrujemy się tylko na wykazaniu błędów to w drugiej dodatkowo pojawia się kreatywność i otwarcie na nowe pomysły rozwiązania problemu, czy lepszego wykonania zadania. A co szczególnie pomocne w relacjach międzyludzkich, mamy szacunek do siebie nawzajem i chęć pomocy. Dzięki temu osoba skrytykowana  oddziela przedmiot krytyki od swojej osoby, a to robi dużą różnicę.  Dlaczego? Ponieważ nie czuje się zaatakowana, a w takiej sytuacji  pojawiają sie zwykle dwa warianty: albo sama przechodzi do ofensywy i dochodzi do np. ostrej wymiany zdań, która kończy się trzaśnięciem drzwiami, albo osoba ta zamyka się w sobie, dokonując generalizacji (błędnej zresztą), że skoro to co zrobiła jest złe, to i ona się do niczego nie nadaje. Zajrzyjcie proszę do materiałów i sprawdźcie jak to wygląda od praktycznej strony.

Magdalena Krygier i Beta Stepanów

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

04.05.2020

Drodzy Czytelnicy

Jednym z najczęściej pojawiających się na przestrzeni lat tematów w rozmowach z uczniami jest kwestia poczucia własnej wartości. Wewnętrzny krytyk potrafi skutecznie podciąć skrzydła, spowodować wycofanie się z relacji z innymi, lub hamować inicjatywy takie jak: wysłanie swojej pracy na konkurs, pokazanie komuś swojego wiersza, czy zgłoszenie się do wolontariatu. Dobra wiadomość jest taka, że możemy nad tym pracować. Pomocne jest poznanie mechanizmów pojawiania się krytycznych myśli i budzenie świadomości, gdy widzimy, że to one zaczynają przejmować ster, a tym samym decydować co zrobimy, a raczej co nas ominie. Bądźmy wrażliwi, nie krytykujmy ani siebie ani innych. Pamiętajmy jednak o tym, że jest jeszcze coś, co należy odróżnić od zwykłej krytyki. Mowa o konstruktywnej krytyce. Ale o tym, będzie można przeczytać za tydzień.

Rodziców i Nauczycieli zachęcam do zapoznania się z Apelem Twojego Dziecka wg Janusza Korczaka. Nie jest on autorem Apelu, ale teksty tego wybitnego pedagoga stały sie inspiracją do jego powstania. Tekst został opublikowany w Polsce przez Katedrę Psychologii Rozwojowej KUL, i był tłumaczeniem anonimowej broszury-ulotki przywiezionej ze Stanów Zjednoczonych w latach 80-tych, przez prof. Czesława Walesę.

Zachęcam również do zapoznania z pomysłami na to jak uskrzydlić młode osoby.

Zapraszamy do lektury i oglądania
Magdalena Krygier i Beta Stepanów

Uczniowie:

Rodzice, Nauczyciele:

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

04.05.2020

– Tomek, co to jest prokrastynacja?

– Potem ci powiem.

I to jest najprostsza definicja tego pojęcia. Nawet jeżeli ktoś nie słyszał wcześniej tej nazwy, to doskonale zna stan odkładania ważnych spraw na bliżej nieokreślone „później”,  a w ich miejsce zabierania się za rzeczy, które często są nieszczególnie  potrzebne. Poczucie niemocy i złości na siebie to waluta, w której płacimy za chwilową ulgę gdy odsuniemy od siebie  niezbyt atrakcyjne lub trudne zadanie.

Jak się przed tym bronić? Zapraszamy do zapoznania się z materiałami.
Magdalena Krygier i Beata Stepanów

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

27.04.2020

Szanowni Czytelnicy

Dzisiejsza porcja materiałów dotyczy samopoczucia, czy też dokładniej rzecz ujmując, zadbania o swój dobrostan psychiczny. Na szczęście, proponowane metody są dosyć proste, uniwersalne i (w związku z przywróceniem możliwości przebywania na świeżym powietrzu)  ogólnodostępne. Ze względu na to, że bardziej przemawiają do wyobraźni w informacje poparte naukowo, to dziś twardych dowodów na skuteczność proponowanych działań nie zabraknie.

Zapraszamy do przejścia drogi od teorii do praktyki.
Magdalena Krygier i Beata Stepanów

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu. Na pierwszej stronie znajdują się aktualne formy kontaktu z psychologiem i pedagogiem szkolnym.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

20.04.2020

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie

Zapraszamy do zapoznania się z nowymi materiałami. Tym razem znajdują się tu informacje dotyczące zdrowia psychicznego oraz kondycji psychicznej. Przybliżymy Państwu problematykę zaburzeń lękowych i depresyjnych, ale również pokażemy szybki sposób na poradzenie sobie z atakiem lęku. Chciałyśmy również stworzyć możliwość zaopiekowania się sobą i swoimi emocjami w sytuacjach zamartwiania się oraz odczuwania pesymizmu.

Zapraszamy do oglądania
Magdalena Krygier i Beata Stepanów

Rodzice, Nauczyciele:

Uczniowie:

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

31.03.2020

Maturzyści

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi radzenia sobie ze stresem oraz innymi, które pośrednio również w tym pomagają, takimi jak:  zarządzanie czasem oraz strategie uczenia się. Powodzenia!

Poniżej zamieszczamy materiały, tym razem z myślą o maturzystach. Chociaż z drugiej strony, treści są na tyle uniwersalne, że mogą z nich skorzystać także inni zainteresowani uczniowie. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie coś dla siebie. Z czasem będziemy dodawać również nowe treści w miarę pojawiania się nowych propozycji.

Magdalena Krygier i Beata Stepanów

Dla uczniów:

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

26.03.2020

Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie 

Tym razem zapraszamy do zapoznania się z ciekawostkami z obszaru neurobiologii mózgu, które doskonale wyjaśniają pewne niezrozumiałe, z naszego dorosłego punktu widzenia, zachowania nastolatków. Załączamy również nieco dłuższe wykłady specjalistów związanych z SWPS w Warszawie. Dla uczniów przygotowałyśmy syntetyczne informacje o poczuciu własnej wartości oraz przydatną wiedzę nt. ataków paniki.

Zapraszamy do oglądania
Magdalena Krygier i Beata Stepanów

Dla Rodziców i Nauczycieli:

Dla Uczniów:

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.

Kontakt z psychologiem i pedagogiem szkolnym podczas nauczania zdalnego

23.03.2020

Materiały:

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu.