1

Program edukacyjny do wystawy „Krój Niezdefiniowny”

Program edukacyjny w formie warsztatów został dostosowany dla dzieci z klas 4-6.

Podstawowym celem wystawy jest dotarcie do młodych odbiorców, którzy przez zróżnicowane działania postarają się zdefiniować, czym jest sztuka abstrakcyjna a czym sztuka przedmiotowa. Chcemy zwrócić uwagę dzieci na przejście od malarstwa przedmiotowego do abstrakcyjnego.

Prowadzący zajęcia unikają „wykładów”, wybierają zaś rozmowę. Warsztaty nie są zwykłymi lekcjami, lecz zajęciami rozwijającymi kreatywność dzieci. Pokazujemy prace, które mogą je zainteresować, sprowokować do myślenia i zadawania pytań.

Cele główne:
– kształtowanie wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki
– zapoznanie ze sztuką współczesną poprzez wyjaśnienie zjawisk, tendencji sztuki aktualnej
– zapoznanie oraz trafne definiowanie pojęć w sztuce współczesnej – sztuka abstrakcyjna i przedmiotowa
– rozwijanie zdolności manualnych i wyobraźni
– nauka pracy w grupie i nawiązywania relacji międzyludzkich
– rozwijanie spostrzegawczości

OPROWADZANIE

Czas zadania: 20 minut

Podczas oprowadzania uczniowie szkoły podstawowej poznają poszczególne dzieła zgromadzone na wystawie. Poprzez pytania prowadzących sami spróbują zanalizować obrazy, ucząc się, na czym polega abstrakcja i czym różni się od malarstwa przedmiotowego.

GEOMETRYCZNE PUZZLE

Środki: pocięte na formy geometryczne reprodukcje obrazów z wystawy, kartki A4, kleje

Czas zadania: 15-20 min

Dzieci dzielą się na grupy po 4-5 osób i każda z nich dostaje jeden zestaw puzzli. Następnie każda grupa otrzyma klej i jedną kartę A4. Podczas gdy dzieci zaczną układać obrazek z części, my mówimy im o wykorzystaniu form geometrycznych w malarstwie abstrakcyjnym. Po złożeniu kawałków dzieci powinny rozpoznać reprodukcje z wystawy. Na koniec przyklejają ułożone części na kartce A4, a później ich prace przyczepiamy na tablicy, tak żeby inne grupy mogły obejrzeć prace pozostałych.

TUSZ

Środki: tusz, kartki A4, słomki, kredki ołówkowe

Czas zadania: 20 min

Dzieci dostaną kartki A4, na których prowadzący rozleją plamę tuszu. Następnie każde z nich otrzyma słomkę i „rozdmucha” ją na kartce. Po zakończeniu i wyschnięciu prac, dzieci będą musiały określić, co widzą na rysunku. Kolejnym etapem tego zadania będzie dorysowanie do plamy elementów określających konkretny obiekt stworzony drogą przypadku. Na zakończenie wszystkie dzieci zaprezentują swoje dzieła. Abstrakcja zostanie połączona z realnym widzeniem świata. Przeobrażenie kształtu stanie się pretekstem do głębszego przemyślenia i analizy otaczającego nas świata.

Program został ułożony przez uczennice z klasy IIA (Klaudię Kozińską, Kornelię Paczkowską, Katarzynę Wójtowicz, Zofię Mastynę, Malwinę Włoszek, Dominikę Ufnal) z Koła Sztuk Wizualnych, pod opieką nauczycielki Pauliny Zarębskiej-Denysiuk