Jubileuszowa wystawa Artura Popka

Zapraszamy na wystawę z okazji 35-lecia pracy twórczej Artura Popka pt. „Bestiarium Kosmiczne” w ramach cyklu Objazdowa Galeria Sztuki. Wernisaż wystawy odbędzie się 17 października 2019 roku o godzinie 17.00 (uwaga – zła godzina na plakacie) w Zespole Szkół Plastycznych im. Cypriana Kamila Norwida przy ulicy Muzycznej 10a w Lublinie.

Artur Popek urodzony 26 maja 1960 roku w Szczebrzeszynie. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie i ADOGI (Międzynarodowe Stowarzyszenie Małej Formy Graficznej) w Barcelonie, Hiszpania. Od 2000 roku związany z Grupą KRAK – Hollywood, L.A. USA. Od 2000 roku Dyrektor Artystyczny Society for Arts w Chicago USA. W latach 2001-2010 współpracował jako grafik-ilustrator z Nowym Dziennikiem w New York USA. W 2011 roku uzyskał tytuł profesora sztuk plastycznych. Od 2013 profesor zwyczajny. Dziekan Wydziału Artystycznego w Uniwersytecieźródło fot.: Artur Popek [W:] MDK nr 2 w Lublinie [online]. [dostęp 2019.10.01] http://www.mdk2.lublin.pl/tworcy/Artur.Popek/ Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie na kadencję 2012-2016. Zorganizował ponad 70 wystaw indywidualnych (m.in.: Bratysława – Instytut Polski 2000, Chicago – USA, Society for Arts, 1999-2003; Los Angeles California USA, Director's Guild of America 2000; Charlotte – Unlimited Art Gallery 2002, Buffalo USA, Canissius College Gallery 2013), brał udział w ponad 50 wystawach międzynarodowych oraz ponad 70 zbiorowych. Jest autorem około stu projektów katalogów, książek, druków akcydensowych itp. Jest laureatem kilkunastu prestiżowych nagród i wyróżnień w zakresie grafiki i malarstwa. Jego prace zdobyły renomę międzynarodową, wchodząc w skład wielu zbiorów uznanych galerii, muzeów oraz kolekcji prywatnych.


Zbudowanie pomostu między grafiką i malarstwem było czymś nieuniknionym. Tworzenie jest ciągłym przezwyciężaniem dychotomii, godzeniem przeciwieństw, skrajnych dążeń, wzajemnie znoszących się sił. W moich poczynaniach grafika stanowiła sanktuarium dyscypliny, konsekwencji, planowania, a malarstwo – spontaniczności, niedookreśloności, natychmiastowych efektów. Od momentu eksperymentów z fakturalnymi podkładami te dwa skrajne podejścia zaczęły się dopełniać i pozwalać na działania zarówno spontaniczne, jak i planowo- precyzyjne. Zacząłem wykorzystywać techniki możliwe do zastosowania zarówno w malarstwie, jak i w grafice. Takie łączenie możliwości technologii malarskiej i graficznej ma oczywiście rodowód sięgający starożytności i występowało w różnych technikach na przestrzeni dziejów, jak choćby fresk, polichromia, ikona, niello. Odczuwam więc radość z powrotu do korzeni, z sięgnięcia do genezy druku wklęsłego.

Artur Popek