Z pracowni tkackiej

W dniu 29 kwietnia z okazji „Dnia drzwi otwartych ” w przestrzeni wystawienniczej szkoły została zaprezentowana wystawa batików oraz prac tkackich – z pracowni tkaniny artystycznej, zrealizowanych w roku szkolnym 2015/16 przez uczennice kl. III a. Prezentacja dokonań pracowni tkaniny artystycznej ma na celu przybliżenie specjalizacji przyszłym kandydatom odwiedzającym naszą szkołę oraz strony internetowe. Nauczyciele i uczennice klasy III a serdecznie zapraszają do jej obejrzenia wszystkich, którzy pragną uczyć się w naszej szkole, a szczególnie tych, którzy chcą poznać tajniki tkaniny artystycznej i związać swoją przyszłość z tą niezwykłą dziedziną sztuki.

Pejzaż w malarstwie, grafice, rzeźbie tworzący osobny, wyodrębniony rodzaj sztuki, posiada własne konwencje i układy formalne. Chociaż na początku pełnił funkcję jedynie tła, to w miarę rozwoju sztuki i niezależności artystów stał się samodzielnym, bardzo istotnym motywem dającym pretekst do poważnych wypowiedzi artystycznych. Magdalena Korniluk, Zimowy pejzaż
Temat pejzażu pojawia się w klasie trzeciej na specjalizacji tkanina artystyczna dość często, stając się pretekstem do poszukiwania elementów piękna materii oraz możliwości tkwiących w jej strukturach, budowania tkanin z różnorodnych materiałów, z uwzględnieniem ich wagi i ciężaru, przezroczystości, oraz relacji między nimi. Uczniowie podejmują próbę „myślenia w materiale tkackim” dostosowują się często do warunków tworzywa, a materiał, z którego powstają prace jest jednym z najważniejszych składników kompozycji.

 M. Korniluk, Zimowy pejzaż 

Materia tkanin z powodu użytej techniki i technologii dostosowana zostaje przez każdą autorkę do własnego przesłania artystycznego. Każda autorka korzystając z wycinka wybranej rzeczywistości – pejzażu, w trakcie projektowania uogólnia go i modyfikuje, musi połączyć w nierozerwalną całość każdy element kompozycji by właściwie ją ukształtować. Stanowi to wyznacznik zindywidualizowanego piękna, niepowtarzalnych form i koloru prezentowanych tkanin.

Tkanina warsztatowa, wielosplotowa jest jednym z ważniejszych elementów kształcenia na specjalizacji.  Batik natomiast jest techniką unikatową realizowaną dodatkowo, celem poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów kl. III, którzy w przyszłym roku szkolnym będą realizować swoje prace dyplomowe.

Batiki, obrazy malowane woskiem cieszą się dużym zainteresowaniem również wśród uczniów z innych specjalizacji. Tematem prezentowanych batików stały się kwiaty, być może, dlatego, że według prastarej symboliki w urodzie i strukturze kwiatu odbija się piękno i doskonałość świata. Technika batiku szczególnie nadaje się do jego podkreślenia i wydobycia.

autor tekstu i fotografii: mgr Marta Wasilczyk

image_pdfimage_print