Nawiedzony Dziki Zachód

Samorząd Uczniowski ZSP Samorząd Uczniowski ZSP
29 listopada o godzinie 17.00 w szkolnej auli, przemienionej nie do poznania przez członków SU i klasę III a, odbyła się zabawa andrzejkowa, której tegorocznym motywem przewodnim był NAWIEDZONY DZIKI ZACHÓD.

W tym roku samorząd uczniowski postanowił ufundować specjalną nagrodę dla osoby w najciekawszym przebraniu. Zdobyła ją uczennica klasy III a – Julia Marek. Wyróżnienia otrzymały: Diana Górniak Abou-Aisha z klasy III a oraz Nikola Góral z klasy V b.

Dziękujemy wszystkim za wspólną zabawę.

Rada Samorządu Uczniowskiego

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */




IV Ogólnopolskie Warsztaty „Metodyka nauczania rysunku i malarstwa w szkołach plastycznych”

WarsztatyW dniach 22-23 listopada 2012 odbyły się w Zespole Szkół Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie IV Ogólnopolskie Warsztaty „Metodyka nauczania rysunku i malarstwa w szkołach plastycznych”.Uczestniczyli w nich nauczyciele szkół plastycznych z Gdyni, Łodzi, Krosna, Tarnowa, Rypina, Nowego Wiśnicza, Bielska Białej, Lublina, Warszawy, Supraśla, Nałęczowa, Koła, Radomia, Jarosławia, Leska oraz zaproszeni, jako goście nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjów Lublina, razem 57 osób. Obserwatorami CEA podczas trwania warsztatów byli wizytatorzy: Wojciech Myjak i Andrzej Walasik; w pierwszej części uczestniczyli także prodziekani Instytutu Sztuk Pięknych UMCS – dr hab. Mariusz Drzewiński i dr hab. Sławomir Toman.

Zajęcia o charakterze teoretycznymProgram warsztatów obejmował w pierwszej części zajęcia o charakterze teoretycznym, na które składał się wykład prof. S. Marca z ASP w Warszawie („Perspektywy i problemy edukacji malarstwa”), dotyczący szeroko rozumianej roli nauczania malarstwa opartego o interpretację natury, w szczególności zaś malarstwa plenerowego oraz prezentacje opisujące praktykę zajęć plenerowych na przykładzie Ogólnopolskich plenerów im. K. Drążkiewicz w Kazimierzu Biskupim (prezentował A. Kacprzak z LP w Kole) i plenerów organizowanych w ostatnich latach w ZSP im. C.K.Norwida w Lublinie (prezentowali nauczyciele: Z. Kwiatkowski i G.Tomczyk). Przy okazji prezentacji uczestnicy obejrzeli także krótkie filmy z wypowiedziami uczestników- uczniów i profesorów wyższych uczelni – pleneru w Kazimierzu Biskupim (wyprodukowane przez Telewizję Konin) oraz dokumentalne zapisy ze spotkania z artystą fotografikiem K. Pruszkowskim podczas pleneru w Kazimierzu Dolnym (2010 r.) i archiwalne filmy z plenerów PLSP w Lublinie z 1981 r.(także z Kazimierza Dolnego), nakręcone i zmontowane przez absolwenta lubelskiej szkoły, uczestnika warsztatów. Jednocześnie na terenie szkoły można było oglądać wystawę poplenerową z pleneru wiosennego i jesiennego (maj, wrzesień 2012) obecnych klas maturalnych ZSP, co dawało uczestnikom możliwość bezpośredniego kontaktu z pracami, które były przedmiotem dyskusji o metodach, organizacji i efektach tego typu zajęć.

Wernisaż prac Mariusza Kozika w szkolnej galerii ZSPInteresującą częścią warsztatów był wernisaż wystawy prac artysty, malarza, ilustratora, Mariusza Kozika, połączony z prezentacją albumu „Chwała bohaterom” i spotkaniem z autorem, na którym można było się zapoznać z jego dotychczasową drogą artystyczną, prowadzącą od tzw. „czystego” malarstwa, sztuki instalacji, do ilustracji tzw. Digital artu, inspirowanych przede wszystkim grafiką gier komputerowych, ilustracją wydawnictw historycznych adresowanych do tzw. Grup rekonstrukcyjnych oraz ilustracją książkową i malarstwem batalistycznym. Spotkanie to uzmysłowiło uczniom i nauczycielom, jak wielkie jest zapotrzebowanie na malarstwo ilustracyjne na wysokim technicznie i poprawnym artystycznie poziomie. Wykorzystanie wrażliwości, warsztatowej biegłości i głębokiej wiedzy historycznej, daje efekty przewyższające fotograficzne montaże, a posługiwanie się tabletem graficznym może być pełnoprawnym uzupełnieniem warsztatu współczesnego malarza. Mariusz Kozik zaprezentował ponad 20 prac: instalację („Lekcja Łaciny”), obrazy sztalugowe i przede wszystkim cyfrowe wydruki ilustracji scen batalistycznych.

Warsztaty malowania na jedwabiuKolejną część stanowiły zajęcia czysto warsztatowe – o charakterze praktycznym. Składały się na nie warsztaty malowania na jedwabiu (uczestniczyło 13 nauczycieli), prowadzone przez nauczyciela ZSP w Lublinie, p. M. Wasilczyk oraz zajęcia w 3 pracowniach, gdzie pięcioosobowe grupy uczniów z 3 szkół (ZSP Lublin, LP Nałęczów, LP Koło) pod kierunkiem 3 nauczycieli z tych samych szkół, realizowały temat „Malarska interpretacja postaci we wnętrzu”.

Wykonanie małej formy malarskiej na jedwabiu było dla większości zupełnie nowym doświadczeniem warsztatowym, ponieważ technika ta łączy w sobie cechy malarskich technik wodnych i malarstwa reliefowego, bliskiego technice cloisonizmu a nawet – jeśli obraz eksponowany jest pod światło – witrażu. Utrwalony na gorąco obraz jest na tyle trwały, że może być traktowany, jako tkanina o cechach użytkowych.

Zajęcia warsztatowe z uczniami w pracowniach malarskichZajęcia w pracowniach z uczniami klas przedmaturalnych i maturalnych dały możliwość podpatrzenia żywego procesu kreacji, ponieważ uczestnicy warsztatów mogli uczestniczyć, jako obserwatorzy we wszystkich etapach kilkugodzinnego ćwiczenia. Każdy z prowadzących (G.Orzechowska, A.Kacprzak, M. Oboz) w nieco inny sposób zaaranżował przestrzeń z modelem, ustawił relacje postać – przedmiot (czasem wręcz martwa natura), określił kontekst kompozycyjny, kolorystyczny i światłocieniowy. Nauczyciele prowadzący nie inspirowali się sąsiednimi pracowniami, dlatego ostateczne wyniki były bardzo różne. Pod koniec nastąpiła podsumowująca ten etap (malarskiego szkicu) korekta, połączona z wypowiedziami i komentarzem uczniów, a odbyło się to w obecności już wszystkich uczestników warsztatów. Należy podkreślić, że założeniem była praca z uczniami zupełnie wcześniej nieznanymi, do pracowni wybieranymi w sposób losowy, a poznanie ich umiejętności i wrażliwości odbywało się na bieżąco, uzupełnione jedynie małą wystawą przywiezionych wcześniej prac rysunkowych i malarskich. Dla uczniów zajęcia te były zapowiedzią szkolnego i makroregionalnego przeglądu z malarstwa.

Warsztaty zakończyły się krótkim podsumowaniem i ankietą ewaluacyjną, która dała odpowiedź na pytanie o realną wartość tego typu spotkań. W zdecydowanej większości uczestnicy wysoko ocenili program i realizację imprezy, podkreślając różne jej aspekty – od refleksyjnej teorii, do czystej praktyki warsztatu malarskiego i metodyki prowadzenia zajęć. W wielu wypowiedziach pojawiała się sugestia wydłużenia warsztatów, tak, aby pozostało więcej czasu na działania praktyczne i na merytoryczną dyskusję, dotyczącą codziennej praktyki nauczycieli tego przedmiotu w szkołach plastycznych.

Za wyrażone opinie, zarówno te życzliwe, jak i krytyczne, organizatorzy – Stowarzyszenie Lubelski Plastyk i Zespół Szkół Plastycznych im. C. K. Norwida – serdecznie dziękują. Najlepszą opinią są życzenia odjeżdżających – ponownego spotkania w następnym roku.

Krzysztof Dąbek
Dyrektor ZSP im. C. K. Norwida w Lublinie

* * *

Na podstawie ankiet i przeprowadzonych wywiadów z uczestnikami warsztatów, można zauważyć, że poziom merytoryczny tegorocznych warsztatów spełnił oczekiwania. Program został przyjęty, jako zróżnicowany i ciekawy, zarówno jego część wykładowa jak i warsztatowa. Uwagi krytyczne dotyczyły najczęściej zbyt małej ilości czasu poświęconego na dyskusje. Po zajęciach z uczniami w pracowniach malarskich, które wywołały bardzo duże zainteresowanie uczestników, padł wniosek dotyczący przedłużenia tej części warsztatów w kolejnej edycji i przeprowadzenia dwudniowych zajęć z uczniami.

Wszystkie założone w programie punkty zostały zrealizowane. Warsztaty przebiegały bez żadnych zmian w harmonogramie. W tym roku cieszyły się jeszcze większym zainteresowaniem niż w poprzedniej edycji, o czym najlepiej zaświadcza ilość szkół (19), z których przyjechali uczestnicy. Również młodzież biorąca udział w zajęciach malarskich pod okiem nauczycieli z innych szkół, oceniła bardzo pozytywnie to doświadczenie, jako ciekawe i rozwijające.

Matylda Bijas
komisarz IV Ogólnopolskich Warsztatów
„Metodyka nauczania rysunku i malarstwa w szkołach plastycznych”

Fotoreportaż z warsztatów, fot.: K. Dąbek, A. Kawalec, K. Wereński, G. Tomczyk

#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */


pdf PLIKI




Warsztaty performance „GRAMY DALEJ”

Projekt pilotażowy dla uczniów Zespołu Szkół Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie

prowadzenie: Janusz Bałdyga (absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie)

„Punktem wyjścia do działań warsztatowych jest mapa postrzegana na wielu poziomach odbioru i kreacji. Mapa jako znormalizowany zapis określonego fragmentu przestrzeni, mapa jako zapis osobistej podróży, zamierzeń czy też mapa jako abstrakt z jej szczególnym estetycznym wymiarem.

Chciałbym byśmy zyskali świadomość realnego uczestnictwa w procesach przestrzennych, najprostszych, elementarnych. A cóż to są te procesy? To zmiana miejsca, przeniesienie przedmiotu, rozłożenie na podłodze arkusza papieru, to są czynności do tej pory postrzegane jako bez znaczenia a przecież ich powód i skutek mogą mieć zasadnicze znaczenie.

Chciałbym uświadomić im że przekroczenie progu i zatrzymanie się w wybranym miejscu jest skutkiem ich decyzji, są jak niepodległe figury szachowe gotowe do gry na własną odpowiedzialność (…)

Innym, istotnym elementem naszej pracy jest często marginalnie traktowany czas. Nie powinien być on wartością narzuconą, kończy się gdy działanie ulega wyczerpaniu. Uczestniczący w takim procesie człowiek bez względu na rolę twórcy czy obserwatora, staje wobec faktu wiarygodnego, uczestnictwo staje się naturalną konsekwencją. Moją intencją jest usytuowanie uczestnika projektu wewnątrz a nie na zewnątrz dzieła. To zasadniczo zmienia standard odbioru i buduje inny standard odpowiedzialności.

Kluczowym wydaje się słowo uczestnictwo i idący za nim odbiór kreatywny a więc otwarty. Znakiem, który chciałbym zaproponować jako punkt wyjścia jest mapa Polski i mapa Lublina, mam nadzieję że szybko uda nam się skoncentrować na mapie naszej obecności – na sali, którą dano nam do pracy.

Mapa – rozpoznawalny w zależności od doświadczeń znak, stanowi graficzny obraz konkretnego państwa, miasta, obszaru etc.Kontur Polski jest czytelny dzięki doświadczeniom szkolnym i potocznej ikonografii informacyjnej np. prezentowanej codziennie telewizyjnej prognozie pogody. Zastanówmy się nad ikonami naszych osobistych, prywatnych doświadczeń związanych z konkretnym miejscem.

Mapa miasta często korygowana nie stanowi powszechnie czytelnej ikony, może jej fragmenty zawierające szczególnie charakterystyczne układy ulic i placów. W przypadku mapy miasta mamy do czynienia z innym uboższym potencjałem informacyjnym. Rozpoznajemy bezbłędnie kontur Włoch, kontur Rzymu sprawia nam zasadniczy problem. Musimy się zastanowić nad ikonicznym charakterem mapy jako obrazu, grafiki.

Kolejnym zasadniczym problemem jest umiejscowienie warsztatu wobec artystycznych i edukacyjnych doświadczeń ucznia szkoły artystycznej. Chciałbym go umocować w przestrzeni intermedialnej pomiędzy dyscyplinami które stanowią filary naszej kultury ale też doświadczenia młodych uczestników projektu takich jak malarstwo, rzeźba, rysunek czy słowo w jego literackiej i poetyckiej formule.

Chciałbym ten warsztat odnieść bardziej do istoty i standardu obecności niż jego związków np. ze sztuką performance czy akcją. Proponuję warsztat otwarty, nie skupiony na jednej dyscyplinie sztuki, podejmujący kreację i odbiór przekazu opartego na wspólnej obecności w określonej przestrzeni, czasie i miejscu.
I właśnie doświadczenie istoty tych pojęć niezbędnych w pracy każdego artysty stanowić będzie ważną część naszego warsztatu.”[1]


Przypisy:

  1. Warsztaty performance „GRAMY DALEJ”… [W:] Nisze kultury, Warsztaty [online]. [dostęp 2013.02.02] Nisze kultury



Warsztaty ze scenarzystą Zbigniewem Masternakiem

Warsztaty - Zbigniew Masternak20 listopada 2012 r. uczniowie klasy IIA pod kierunkiem nauczycieli Krzysztofa Wereńskiego i Małgorzaty Kierczuk oraz uczniowie z III Liceum im. Unii Lubelskiej w Lublinie, uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez Zbigniewa Masternaka, pisarza i autora scenariuszy filmowych. Miejsce i temat spotkania nie były przypadkowe. Filia nr 32 Biblioteki Miejskiej w Lublinie to jedyna w mieście biblioteka multimedialna zajmująca nowoczesny budynek przystosowany jest do różnorodnych pokazów audiowizualnych. Temat – zasady pisania scenariuszy filmowych – zawarty jest programie przedmiotu „Podstawy fotografii i filmu” nauczanym w lubelskim ZSP.

Zbigniew Masternak rozpoczął od nakreślenia specyfiki i etapów pracy nad scenariuszem. Tak przygotowani uczniowie przystąpili do pisania własnych tekstów. W harmonogramie warsztatów znalazła się także projekcja filmu „Księstwo” w reżyserii Andrzeja Barańskiego, zrealizowanego na podstawie powieści Masternaka.

Prowadzący był zaskoczony różnorodnością pomysłów i poziomem literackim powstałych w trakcie spotkania prac. Wyróżnił ponad dziesięciu autorów, ale nagrodę otrzymała Katarzyna Boś z klasy IIA, która odczytała swój tekst przed zgromadzonym audytorium.

Małgorzata Kierczuk – Macieszko

#gallery-3 { margin: auto; } #gallery-3 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-3 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-3 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */




Wystawa malarstwa Mariusza Kozika

W grudniu 2012 w szkolnej galerii można oglądać prace Mariusza Kozika, absolwenta PLSP im. C. K. Norwida w Lublinie, ASP we Wrocławiu, artysty mającego w swoim dorobku prace malarskie (reprezentujące tzw. strukturalizm wrocławski), instalacje przestrzenne, a obecnie zajmującego się tzw. digitalartem, tematycznie zogniskowanym na ilustracji historycznej i batalistycznej.

„Miłośnikom tej wyjątkowej sztuki znany jest pod pseudonimem Lacedemon, jako autor okładek licznych serii wydawniczych o tematyce historycznej i militarnej oraz ilustracji do gire komputerowych, głównie dla producenta gier The Lordz Games Studio i brytyjskiego wydawnictwa Osprey Publishing (seria Raid).

Cyfrowe obrazy Kozika porywają rozmachem kompozycyjnym porównywalnym z dziełami największych malarzy nurtu historycznego, a czasem przewyższają je swą dynamiką. Godna podziwu jest też dbałość o detale. (…) Możliwości cyfrowego narzędzia oraz talent i wrażliwość autora owocują realizacjami o najwyższym stopniu artystycznego wyrazu.”[1]

Wernisaż w Galerii Szkolnej ZSP w Lublinie 22.11.2012

#gallery-4 { margin: auto; } #gallery-4 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-4 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-4 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */


Przypisy:

  • 1. Sławomir Toman, ze wstępu do wydawnictwa, Mariusz Kozik, Chwała bohaterom, 2011

Linki zewnętrzne:

STRONY




Dnia 18 listopada 2012 roku zmarła Maria Przechodzka

Maria PrzechodzkaDnia 18.XI.2012 r. zmarła

Śp. Maria Przechodzka

dyrektor Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie w latach 1981 – 1989

„Trzeba najpierw studiować historię, jeśli pragnie się dalej ją tworzyć”

(Emil Ludwig)

Dyrektor Maria Przechodzka studiowała historię i przez dziesięć lat tworzyła ją w Państwowym Liceum Plastycznym w Lublinie. Tworzyła ją min. w trudnych czasach pamiętnego strajku nauczycieli w 1981 r. i późniejszych lat od stanu wojennego – czasach, które weryfikowały ludzką wartość i godność.

Będziemy żegnać człowieka, który zawsze opowiadał się po stronie pryncypiów, doceniał nauczycielski trud, promieniował życzliwością dla uczniów i nauczycieli, był wzorem elegancji i godności.

Taką ją zachowamy w pamięci.

Dyrekcja, 
pracownicy, uczniowie
Zespołu Szkół Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie


jpgKlepsydra

pdf  Anna Stefańczyk, Maria Przechodzka 1929–2012 [W:] Zespół Szkół Plastycznych im. Cypriana Kamila Norwida w Lublinie, 85 lat Lubelskiego Plastyka, s. 40-41 [online]. [dostęp 2015.10.29] http://issuu.com/bulus1/docs/85_lat_zsp_lublin




Plener malarski – Susiec -Zwierzyniec – Kazimierz Dolny

#gallery-5 { margin: auto; } #gallery-5 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-5 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-5 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

Wernisaż poplenerowy klasy IVA i 6b w dniu 12.11.2012 r.

#gallery-6 { margin: auto; } #gallery-6 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-6 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-6 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */


pdf katalog ( 399 KB)




Wyjście uczniów na wystawę „Macierzyństwo…”

9 listopada 2012 r. uczniowie z Koła Sztuk Wizualnych – zwiedzili wystawę „Macierzyństwo…” w Warsztatach Kultury, opowiadającą o macierzyństwie i ojcostwie. Uczniowie mieli okazję obejrzeć wystawę z kuratorką.

„Macierzyństwo i ojcostwo jest zagadnieniem bliskim, często doświadczanym – jednak, wciąż mało dyskutowanym w obszarze kultury. Pojawiają się nieliczne wystawy podejmujące ten temat, co w stosunku do tak powszechnej kwestii jest wyraźną dysproporcją. Obecna – to kolejny głos prezentujący różne oblicza rodzicielstwa – zarówno piękne momenty, pełne czułości i ciepła jak i te trudne – banalność, codzienność, zmęczenie, skomplikowane relacje. Na wystawie pojawiły się wizerunki zarówno matek jak i ojców – tak samo ważnych w procesie wychowania. Większość artystek stworzyło prace opierając się na własnych doświadczeniach i pokazując problemy dobrze im znane, z jakimi zmagają się na co dzień. Wystawa została podzielona na trzy działy podejmujące zróżnicowaną tematykę, gdzie poszczególne problemy rozpoczynają klasyczne ikonograficznie dzieła, obrazujące raczej określone postawy niż historyczne odniesienia. Ten swoisty tryptyk wciąga widza w wielowątkową opowieść o rodzicielstwie, bazującą na głównych okresach związanych z narodzinami, wychowaniem i starością rodziców/wielopokoleniowością. Wystawa odejmuje szereg tematów, jak: walka ze stereotypami, aktualne role społeczne, codzienność, obrazy matek w tradycji i obecnie, więź emocjonalna między rodzicami i dzieckiem, niespełnione rodzicielstwo, egzystencjalne pytania o byt.”

Paulina Zarębska-Denysiuk

#gallery-7 { margin: auto; } #gallery-7 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-7 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-7 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

 




Joanna Mądra „Zabytki Paryża”

Wykład został przygotowany przez studentkę historii sztuki i filologii romańskiej. Podczas jej prelekcji uczniowie mogli przenieść się do Paryża, oglądając wybrane przez nią zabytki. Studentka była w stolicy Francji na stypendium, a jej opowieść wykraczała poza ramy wykładu z historii sztuki, ponieważ opowiadała o mieście i jego mieszkańcach przytaczając ciekawostki i przekazując własne obserwacje.

#gallery-8 { margin: auto; } #gallery-8 .gallery-item { float: left; margin-top: 10px; text-align: center; width: 25%; } #gallery-8 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-8 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */