Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasach koronawirusa w ZSP w Lublinie

HEJTY widzisz! HEJ, TY pomyśl! HEJ, TY zrób coś!

Dzisiaj rozpoczynam od zwycięskiego hasła, które powstało w efekcie kampanii społecznej „Nie hejtuję – reaguję”, poświęconej roli świadków hejtu i zrealizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.

Hasło zostało zilustrowane przez Zofię Lasocką – absolwentkę Wydziału Grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych – źródło: https://fdds.pl/kampania-nie-hejtuje-reaguje-o-roli-swiadkow-hejtu/

Jak wynika z badań:

  • ponad 32% nastolatków doświadczyło wyzywania w sieci
  • młodych osób było poniżanych lub ośmieszanych przez swoich rówieśników
  • 60% było świadkami zachowań przemocowych w internecie w stosunku do swoich znajomych.

Fundacja zwróciła uwagę na to, że rola świadka hejtu jest bardzo ważna, ponieważ może on realnie wspomóc ofiarę, poprzez odpowiednie reagowanie – zgłaszanie tego typu spraw do administratora strony, informowanie osób dorosłych czy wsparcie osoby poszkodowanej. Okazywanie braku przyzwolenia na takie działania z jednej strony oraz uświadamianie, że ponosimy odpowiedzialność za to, co umieszczamy w sieci z drugiej, są bardzo istotnymi elementami zwalczania hejtu. Warto podkreślić, że hejt to nie tylko wypisywane pod czyimś adresem poniżających, ośmieszających, czy agresywnych komentarzy. Są to również grafiki o takiej tematyce, czy filmy lub zdjęcia, przedstawiające osobę, które stają się powodem hejtu. Poniżej można zobaczyć efekt wcześniejszej kampanii Fundacji, dotyczącej tego zjawiska. Filmik pokazuje jak szybko hejt się rozprzestrzenia i na dobrą sprawę potrafi się pojawić bez powodu. Treści wstawiane przez hejterów nie mają żadnej wartości, a ich celem jest sprawienie przykrości osobie, pod adresem której zamieszczają swoje komentarze. Przyczyną takiego postępowania jest zazwyczaj zazdrość, niska samoocena, niezadowolenie ze swojego życia lub doświadczenie przykrych rzeczy przez samego hejtera albo ślepe podążanie za grupą. Czasem przemożna chęć przynależności do niej powoduje, że wzrasta tolerancja na zachowania nieakceptowane, a działania w grupie dają złudzenie rozproszonej odpowiedzialności w myśl zasady, że skoro inni tak piszą, to przecież to nic takiego. A w ogóle to były tylko żarty. No właśnie niekoniecznie tak to wygląda ze trony osoby poszkodowanej. Bycie celem hejtu powoduje ogromny stres a reakcja na niego jest zależna od odporności psychicznej takiej osoby oraz wsparcia jakie ma w otoczeniu. Może pojawić się obniżenie poczucia własnej wartości, izolacja, lęk przed wychodzeniem z domu, depresja i niestety znane są również przypadki prób odbierania sobie życia z udanymi włącznie. Dlatego tak ważne jest, żeby zgłaszać działania hejterów. Jeżeli osoba poszkodowana boi się, czy nie chce, w swoim w tym wypadku błędnym przekonaniu, „pogarszać” sprawy, to właśnie wtedy pomoc świadków może być nieoceniona. Także, HEJTY widzisz! HEJ, TY pomyśl! HEJ, TY zrób coś!

Zasady antyhejtowe

  • Zastanów się, zanim odpowiesz na hejterski komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
  • Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
    Nie odpowiadaj agresją na agresję. W ten sposób jedynie prowokujesz hejtera do dalszego obrażania.
  • Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
  • Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
  • Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
  • Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
  • Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
  • Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
  • Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na bezpłatny numer Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.

(źródło: https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/hejt)

Uczniowie

Nauczyciele, Rodzice

Wpis wielostronicowy. Przełączaj się na inne strony w lewym dolnym rogu tekstu. Na ostatniej stronie znajdują się aktualne formy kontaktu z psychologiem i pedagogiem szkolnym.

image_pdfimage_print

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Uzupełnij działanie * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.