Transmigracje Tadeusza Mysłowskiego

O Tadeuszu Mysłowskim ze wstępu do albumu wydanego z okazji wystawy przez MCK w Krakowie

„Od lat w swojej twórczości odwołuje się do tradycji abstrakcji geometrycznej i sztuki konstruktywizmu, wychodzi jednak poza ich ascetyzm, wprowadzając nowe media i materiały, łamiąc tradycyjne granice gatunków, przekłada utarte i znane motywy w formy przestrzenne, trójwymiarowe (instalacje), quasi-użytkowe (Krzesło Trony), w obrazy ruchome (filmy). Od ponad czterdziestu lat mieszka i tworzy w Nowym Jorku oraz w swym rodzinnym mieście, w Lublinie. Wciąż czując się mocno związany z Europą, kilka razy w roku pokonuje dystans między kontynentami.

Tadeusz Mysłowski studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych: malarstwo u Wacława Taranczewskiego i Janiny Kraupe oraz grafikę u Konrada Srzednickiego i Włodzimierza Kunza. Zaraz po otrzymaniu dyplomu w 1968 roku wyjechał do Paryża, gdzie dwa lata później został zauważony dzięki indywidualnej wystawie w Galerii Lambert.

W 1970 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, co stało się punktem zwrotnym w jego twórczości. Od miasta Nowy Jork otrzymuje pracownię w eksperymentalnym Institute for Art and Urban Resources (dzisiaj PSI MoMA). Zaczyna czerpać z minimalizmu i abstrakcji chromatycznej. Pod wpływem Harry’ego Holtzmana, który sprowadził Pieta Mondriana do Ameryki, przeżywa wielką fascynację abstrakcyjną sztuką Holendra. Zainspirowany strukturą urbanistyczną Nowego Jorku, tworzy przez kilka lat cykl „Avenue of the Americas” (1974-1979), a przez dwadzieścia dwa lata.Towards Organie Geometry” (W stronę geometrii organicznej; 1972-1994), opublikowany w formie teki graficznej przez Irenę Hochman, żonę artysty i właścicielkę galerii Irena Hochman Fine Art Ltd. przy East 83rd Street i Madison Avenue. Powraca do tych inspiracji w Manhattan Grid (1995) i w ostatnich projektach Manhattan Chairs. Zaintrygowany ożywianiem konstruktywistycznych motywów w nowych formach – przestrzennych, trójwymiarowych, od 1995 roku tworzy serię quasi-użytkowych KrzesłoTronów w hołdzie dla wizjonerów XX wieku. Od lat zaprzyjaźniony z Janim Konstantinovskim Puntosem, Mysłowski wystawiał z razem nim w ramach Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie {Redukcje przestrzeni, 2003) i w galerii Taller Boricua w Nowym Jorku (2004).”

html STRONY

image_pdfimage_print