Debata nt. narkotyków i dopalaczy

Na początku grudnia w ZSP odbyła się debata w ramach projektu profilaktyczno- edukacyjnego „Odpal myślenie, nie wchodź w uzależnienie”. Została ona zorganizowana we współpracy z Komendą Miejską Policji a także Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Lublinie. Zagadnienia omawiane podczas debaty były zgodne z treściami zawartymi w Szkolnym Programie Profilaktyki i Programie Wychowawczym Szkoły.

W debacie uczestniczyli uczniowie z klasy II b i III b oraz zaproszeni goście:

  • Pani Elżbieta Konowałek – pedagog Komendy Miejskiej Policji  Wydział Prewencji w Lublinie
  • Pani Justyna Syroka – Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i Narkomanii Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Lublinie
  • Pan doktor Ireneusz Siudem  – psycholog, terapeuta, specjalista ds. przemocy, uzależnień oraz profilaktyki środowiskowej, Towarzystwo Nowa Kuźnia w Lublinie
  • Pan  Kamil Zaleski – lekarz medycyny Klinika Toksykologii Uniwersytetu  Medycznego, Oddział Toksykologiczno – Kardiologiczny Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie
  • aspirant Marcin Nieoczym – dzielnicowy IV Komisariatu Policji w Lublinie
  • Pan Piotr Strobel – artysta plastyk, absolwent Zespołu Szkół Plastycznych, Stowarzyszenie Pozytywny Lublin

Uczestnicy debaty obejrzeli dwa materiały filmowe. Pierwszy to spot do kampanii społecznej dot. przeciwdziałania dopalaczom, który w ubiegłym roku przygotowała obecna klasa II b. Drugi materiał dotyczył zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego, jakie wynikają z zażywania dopalaczy. Po części filmowej uczniowie wzięli udział w dyskusji, która dotyczyła dylematów, problemów a także konsekwencji wynikających z kontaktu młodych ludzi z różnymi substancjami psychoaktywnymi. Byli ciekawi szczególnie niebezpieczeństw wynikających z zażywania narkotyków, m.in. tego jak szybko przebiega proces uzależnienia się od substancji psychoaktywnej, czy są różnice ze względu na płeć w tym zakresie oraz jak pomóc osobie z najbliższego otoczenia, którą podejrzewamy o kontakt z narkotykami czy dopalaczami. Pan Piotr Strobel obalił mit dotyczący tworzenia pod wpływem substancji psychoaktywnych i stwierdził, że artysta wcale nie potrzebuje środków takich jak np. alkohol, czy narkotyki, aby móc tworzyć. Podkreślił, że to właśnie pełna świadomość i życie w szeroko pojętej trzeźwości są podstawą w procesie twórczym. Są one niezbędne do tego, aby promować swoją sztukę i wywiązywać się z zobowiązań zawodowych czy negocjować warunki umowy. Na koniec komisja wnioskowa, czyli: Kaja Brodecka, Izabela Kruczkowska oraz Mateusz Prokop, przedstawiła podsumowanie debaty. Komisja stwierdziła jednoznacznie, że za używanie substancji psychoaktywnych płaci się niezwykle wysoką cenę. Za chęć poprawy swojego samopoczucia, czy wydolności fizycznej, które zresztą trwają tylko chwilę, człowiek rzuca na szalę całe swoje życie i prawdziwą wolność. Efektem zażywania narkotyków jest poczucie samotności, izolacja, problemy w szkole lub pracy coraz poważniejsze problemy ze zdrowiem a nawet śmierć. Komisja uznała także, że osoby w ich wieku w oparciu o swoją inicjatywę, kreatywność, ciekawość i pozytywny stosunek do świata są w stanie uczynić go na tyle barwnym by żyć doświadczając szczęścia, satysfakcji, przyjaźni i innych pozytywnych uczuć. Wszyscy uczniowie, którzy wzięli udział w debacie otrzymali ulotki informacyjne i materiały promocyjne.

Zdaniem uczniów była to to bardzo interesująca i pouczająca lekcja a oni będą bardziej odpowiedzialni za swoje trzeźwe wybory życiowe zgodnie z hasłami kampanii:

POZWÓL SOBIE POMÓC!

POMAGAJ INNYM!

NIE BĄDŹ BIERNY – REAGUJ!

POWIADOM! w razie potrzeby

Magdalena Krygier, Beata Stepanów

image_pdfimage_print